Toxidermiile postmedicamentoase sunt de fapt reactii adverse cutanate toxice (prin supradozare, idiosincrazie, intoleranta, pseudo-alergie, toxicitate cumulativa, dezechilibre ecologice, interactiuni cu alte medicamnete, tulburari metabolice – 80% din cazuri) sau alergice (20%din cazuri cu formare de anticorpi specifici, ce necesita o perioada de sensibilizare) ale unor medicamente administrate sistemic. Accesibiliatea mare la medicamnete, promovarea in media, automedicatia fac ca incidenta acestor afectiuni sa fie in continua crestere.

Manifestarile clinice sunt foarte variate, de la eruptii urticariene, la eritem difuz, eruptii vasculitice, buloase, pustuloase generalizate, acneiforme, tulburari pigmentare, ulceratii si necroze cutanate, xeroza cutanata, modificari unghiale si ale parului etc.

Se pot efectua teste alergologice, la 4-6 saptamnai de la reactie, dar acestea se efectueaza DOAR in servicii de specialitate, datorita riscului de soc anafilactic.

Tratmentul consta in principal din excluderea medicamentului incriminat, dar si medicatie patogenica (corticoterapie, antihistaminice, si in cazuri severe adrenalinna, oxigen, perfuzii).